Wednesday, 1 July 2015

Playgroups, playdates and playmates/Grupos de juego y amigos con quien quedar



One of my most rewarding experiences as an expat mum was running a playgroup in my local area. I still have memories of my mum bringing me to playgroup and for my mum a wonderful way to connect with other parents.

In Madrid, I packed a 6 month old Mr. A in his carrier and crossed the city to an English speaking playgroup.  Mr. A was bearly sitting but the activities of free play, sing-along and storytime brought back memories that I wanted to have with him. I didn´t go back as the 40 min journey was a bit much for a little guy who was getting heavier every day!

So when Mr. A was about 2, after receiving the encouragement from parents in my neighbourhood (bilingual and non-bilingual) we started one afternoon at the local park. There we were 6 families singing the ´Hokey-Pokey´with gusto whilst trying to contain our little ones desire to explore the great outdoors.

We met once a week for an hour composed of singing and dancing to nursery rhymes (in typical Wiggles style), simple games and storytime. Then winter came and after a successful campaign we were given free use of one of the rooms at a local community centre. The group grew to almost 10 families in that cramped but warm little world of English.

Many ideas came from my teaching experience and what worked at home. The activities were successful thanks to the support and enthusiasum of the parents and their willingness to share and learn with their little ones and leave our shyness outside.

After 2 years I finally rented out a space at a local nursery where a stable group of 8-10 new families came to share in an hour of English. To support our ´learning´ I would email links to songs from the internet with subtitles in English for families to do at home, not as homework but as a support for many were not from English speaking backgrounds. I loved hearing the feedback from parents on what their children´s favourite songs were and how they adopted the songs to their daily routines such as: ´Where is X? Where is X? Here they are. Here they are.´ (to the tune of Frere Jacques – a French nursery Rhyme!) to start the day…or ´Row, Row, Row your boat´ in the bath. A simple internet search (I´m sure you all have already) you will discover online nursery rhymes, stories and channels dedicated to language teaching. How lucky is this generation of language learners? With the click of a button they can hear and see a native speaker.

It was wonderful to meet the families and to get to know their stories. And you never know what friends you´ll make!

What are your strategies to keep language learning alive? Do you have your own playgroup?

See you next time! Tessa


Una de mis experiencias más gratificantes en Madrid fue organizar en mi barrio un grupo de juego en inglés llamado ´Playgroup´. Todavía recuerdo cuando mi madre me llevaba de niña a estos playgroups. Para mi madre era una manera de conocer otras familias.

Cuando vivíamos en Madrid, llevé al Sr. A. en su mochila y crucé la cuidad rumbo a mi primer playgroup. El Sr. A. casi no podía sentarse, pero las actividades de juego libre, canciones y cuentacuentos me hacían recordar mi experiencia en los playgroups. No volví porque tardaba  40 min. con un peque que cada día pesaba más. Pero no me quito las ganas de hacer algo similar en mi barrio.

Así que cuando el Sr. A. tuvo 2 años, una tarde en el parque cerca de mi casa,  empecé un playgroup animada por los padres de mi barrio (algunos bilingües y otros no). Seis familias cantaban ´Hokey Pokey´ con ánimo, mientras los peques se interesaban por estar al aire libre.

Quedábamos una hora cada semana, cantando y bailando estilo Cantajuegos, juegos en grupo y cuentacuentos. El invierno llego y después de una experiencia  exitosa con los padres, nos prestaron una sala dentro de uno de los centros comunitarios. Nos juntábamos 10 familias en una sala chiquitita pero calentitos en nuestro mundo en íngles.

Tuve muchas ideas de mi experiencia enseñando y lo que hacía en casa con mi peque. Muchas actividades fueron muy bien recibidas, con el apoyo y ánimos de los padres, para aprender con sus peques y dejar la vergüenza fuera.

Después de dos años, alquilé una sala en una guardería en el barrio. De esta forma, entre 8-10 nuevas familias, venían para participar una hora de inglés. Para apoyarles yo les enviaba por correo electrónico las canciones del internet con subtítulos en inglés para apoyar a las familias en sus casas. Me encantaba escuchar cómo cada familia practicaba las canciones en su rutina diaria. Por ejemplo: ´Where is X? Where is X? Here they are. Here they are', cantada con la melodía de Frere Jacques, nana de Francia!) o ´Row, row, row your boat´ a la hora del baño. Algo sencillo que se puede encontrar en internet. ¡Qué suerte que  los niños de hoy pueden escuchar a un nativo con sólo apretar un botón!

Era fascinante conocer a las familias. Y nunca sabes qué amigos te vas a encontrar.

¿Que métodos estás utilizando para mantener el aprendizaje?, ¿Tienes tu propio playgroup?


Hasta la próxima! Tessa

No comments:

Post a Comment